Välkommen till en advents-knit along för oss som vill njuta av tiden före jul. Var med och skapa utan krav på prestation och perfekt resultat!

De som mailar ett foto på sitt slutresultat innan nyår deltar i utlottningen av en fin julklapp.

Wednesday, November 14, 2007

1

Välkommen! Första luckan är öppnad och vårt äventyr börjar!

I dag har du två viktiga uppgifter:

1. Välj ut ett par stickor du tycker om.

De ska vara sköna och två stycken av samma tjocklek. Om de är självständiga eller om de sitter ihop med en snodd eller en kabel eller ett sådant där envist krumelurande plastsnöre spelar ingen roll. Men du ska tycka om dem.

2. Gosa runt bland dina garner.

Gör en djupdykning i din stash. Rota fram glömda gamla nystan. Beundra eller förfäras. Se på dem med nya ögon. Klappa även på dina nyare godingar.

Njut av färger, kvaliteter och den känsla av rikedom dina garner ger dig.(Obs! Även du som bara hittar en liten boll av gammalt grått raggsocksgarn och några meter gnisslig akryl kan hänga med. Ta det lugnt idag, och njut istället av att du inte behöver lägga en massa tid på garninventering!)

Välj ett garn(eller flera olika) som du tycker funkar med stickorna. Du behöver ett lagomt nystan.

Ta ett garn du gillar, men snälla du, ta inte ditt dyraste mullbärssilke. Jag vill gärna ha mitt huvud fast monterat på min hals även efter jul.


Puh! Sådär. Det är verkligen nog för idag.

Om du mot förmodan orkar så kan du ju plocka i ordning din stash igen. Annars låter du den ligga härligt utspridd på golvet tills i morgon.

13 comments:

Malin said...

Så underbart! :)
Vet redan vilka stickor jag vill gosa med (visst kan man gosa med stickor också!?!?) och lite senare idag ska jag inventera stashen.

Kristina said...

hahaha, vad jag skrattade. Helt underbar början. Precis vad jag behöver idag.

Bim said...

*s*
Ska se om man kan hitta fram till något, hihihi...
Må så gott... värmländskan... kramis - ja... du ska få behålla ditt huvud där det är... på skaft? hals? eller under armen? ;)
norbsur - va ä det - ovädret ute? eller det som leder till att man är sur i gråhetens land... ... ...

Strumpstickan said...

Toppen! den tar vi:)

Eva i Halmstad said...

Perfekt början.

Tant Ingeborg said...

Va kul det här verkar! Skall försöka hänga på, steg ett var nästan planerat redan... nånting åt det hållet i alla fall.

Fast jag kan inte låta bli att undra varför måste man ha google eller blogger konto för att lämna kommentarer??

Anonymous said...

Lovely!

Den klarar jag lätt!

Stick-smurf said...

Jag med! Ska blir spännande att se vad det blir =)

Annela said...

Ja, jag vill också vara med.

Stickorren said...

Jag tror att jag kan klara av detta, speciellt det där med ordningen i staschen.

Metta said...

Fick tips om din adventskalender genom stickorrens blogg och håller med kristina om att det är en underbar början. Ser fram emot fortsättningen i morgon.

Anonymous said...

Så underbart enkelt! Det är bara det att det blir för stökigt om jag kollar i alla mina garnlådor, det får räcka med en med lagom stora nystan! Kollar i morgon igen.

Désirée said...

Himla, vilken kul idé!