Välkommen till en advents-knit along för oss som vill njuta av tiden före jul. Var med och skapa utan krav på prestation och perfekt resultat!

De som mailar ett foto på sitt slutresultat innan nyår deltar i utlottningen av en fin julklapp.

Wednesday, December 12, 2007

12

Lucka 12 är öppen!

Idag kära vänner ska vi göra HÅL! Häng på!

Dagens uppgift:

1 varv räta maskor

1 varv aviga maskor

Nästa varv stickas så här:

Sticka 5 räta maskor, gör ett omslag, sticka räta maskor tills 5 maskor återstår på varvet, gör ett omslag, sticka de sista 5 maskorna rätt.

1 varv aviga maskor

16 comments:

Anonymous said...

Oj, nu ska vi göra ett hål, och det som jag har kämpat med hela tiden att INTE göra! :-) Tack för att du hänvisade oss till hur man ska göra omslag, för det hade jag inte klarat.Jag lär mig av det här, och känner mig allt lite stolt mitt i allt.

Anna said...

Ett hål??? Nä nu förstår jag ingenting! :-D

Soili said...

Hål ??????Nu fick min"vaktmästare"på hjärnkontoret ytterligare mer att fundera på.
Vad månde bliva av detta?????*fniss*nu ska jag ila till sjukgymnasten.

emma said...

Hmm..resår och hål fler och fler maskor?
- Jag är upp i 28 nu..
Kan det kanske vara något som vi ska ut och julpynta stan med?

Anonymous said...

Herligt, du udforder os! Sejt med strikkeskole i levende live!

Mia said...

Det är en härligt lagom utmaning du har för oss. Jag har 20 maskor före ökningen och sticka "dagens varv" går precis på en liten stund.

Färger brunt, cyklamenrosa och nu turkos. Jag försökte välja tomtefärger men stickningen ville mer Karibien.

Men hallå på videon! Inte ska det väl vara avig maska efter ett omslag om det är räta i övrigt?? I så fall har jag gjort "fel" ca 1000ggr, inklusive bröllopskoftan http://miaskonstrunda.blogspot.com/2007/07/du-kanske-vill-se-bilder.html

Camilla said...

Men oj oj oj vad jag har klurat. Är helt slut efter dagens uppgift. Hål jag säger som Lisa vad jag har kämpat med att inte göra en massa hål. och nu skall vi helt plötsligt göra tvåå stycket på samma varv. Bara det är ju en utmaning. själv har jag ju om jag inte anstärnger mig lyckats göra en så där 7-10 hål per varv.

Kramar

Stick-kine said...

Vad ska detta bli? Ska vi göra hål i den lilla stickade hemlisen? Nåja, ett eller två hål skadar väl inte - spännande varje dag med din kalender!

Anonymous said...

Säger som Mia om den aviga maskan i videon. Ska det verkligen vara så? Har man gjort fel hela livet?

Anonymous said...

Va? Sitter jag och lär mig fel, när jag ska göra omtag?! Mig kan man lura till vad som helst, när det gäller maskor. Jag repar upp nu och litar på Mia och Eva.

Malin said...

Tack fröken, för att du förgyller mina tentapluggdagar! Jag har fortfarande ingen som helst aning om var denna resa skall sluta. :)

Fröken Fräken said...

Oj, det var kanske tokigt av mig att länka till den videon.

Kvinnan i videon pratar om att man efter ett omslag kan sticka aningen en rät eller en avig maska (beroende på vad mönstret säger), men hon visar ju sedan en avig maska.

I vårt fall är tanken att vi ska sticka en rät maska, eftersom vi ju stickar räta maskor hela det varvet.

Men STOPP där nu!! REPA INTE UPP NÅGOT! En liten avig maska bredvid ett hål kan väl vara fint det också!

Anonymous said...

Bra, nu har jag lärt mig omslag med både avig och rät maska. Var ska det här sluta? Jag lär mig ju jättemycket!Glad!

Maud/En bok om dagen said...

Jaha, nu har jag också lärt mig att göra hål! Det kunde jag inte sedan tidigare! Det högra hålet är lite, lite större än det vänstra, men jag förstår att det är precis så som det ska vara! Så finurligt att jag kunde ordna det så också!

stickanna said...

...hittade denna sida idag. Visste inte att det fanns stick-adventskalendrar. Letade genast fram stickor och garn, har hunnit till den 5 dec. fortsätter imorgon. God natt

Nina BF said...

Det var väldigt kul att se instruktionsvideon under omslagslänken utan ljud! Jag hade glömt att sätta på högtalarna och det ser väldigt roligt ut när det bara gungar i hennes händer utan att hända något.

Spännande att sticka så här när man inte har en aning om var det ska sluta!