Välkommen till en advents-knit along för oss som vill njuta av tiden före jul. Var med och skapa utan krav på prestation och perfekt resultat!

De som mailar ett foto på sitt slutresultat innan nyår deltar i utlottningen av en fin julklapp.

Saturday, December 22, 2007

22

Välkommen till lucka 22!

Idag har vi ganska mycket att göra, men få inte panik. Hinner du inte idag så hinner du en annan dag. Kanske på annandagen rentav.

Dagens första uppgift:

Minska antalet maskor till hälften genom att sticka ett varv med 2 maskor tillsammans, hela vägen. (Får du en ensam maska över på slutet är det helt okej, sticka den då rätt!)

Ta av garnet, och trä det med hjälp av en grov nål genom de kvarvarande maskorna. (stick in nålen genom alla maskor så att nålens spets pekar åt samma håll som stickans spets) Dra åt, och fäst garnet.

Som du kanske gissat är det dags att sy ihop den här fina skapelsen, och fylla den med något trevligt!

Eftersom min filur är lite glest stickad vill jag "fodra" den så att fyllningen inte kan läcka ut. Du gör ju som vanligt som du vill.

Jag har använt en bit nylonstrumpa och fyllt den med grötris, men lite kuddstopp, gamla garnstumpar eller värsta fall en herrsocka fylld med makaroner (inte kokta) funkar säkert också!

Dagens andra uppgift:

Fixa till fyllningen och sy sedan ihop din filur på längden. Vilken sida du vill vända utåt bestämmer du själv!
Hur gick det? Jag är inte så bra på montering, dvs att sy ihop snyggt, så min filur har inte världens slätaste mage, men det har ju å andra sidan inte jag heller! :-)

16 comments:

Inger said...

Snart har jag tid att ta itu med detta.Det ska bli kul.Grattis till att ha lyckats roa halva sticksverige under advent.Det ska du ha all heder för.En stor kram kommer här.

Kaffemoster said...

Alltså, är man osedvanligt korkad (eller usel på att sticka?) ifall man fortfarande inte genomskådar vad det ska bli för något.... Möjligen ser det ut att bli en snögubbe - och då är det ju synd att jag valde ett mörklila garn att sticka i :D.

Camilla said...

Nu är då jag helt borta. Skall vi sy oxå???? det kan inte jag så det blir att lämna bort skapelsen till min väninna som både kan sy och sticka avigt

Soili said...

Det här verkar så spännande så det sparar jag till kvällen.Har lite annat att stå i under dagen.Hoppas dagen går jättefort*ler*

Anonymous said...

Perfekt uppgift att pyssla med till dagens medlodikrysset som dessutom är fyllt av julmusik.. För det missar ni väl inte? Radio P4 kl.10:03

Strumpstickan said...

En filur med mage på...hmm??

Stick-kine said...

Ska det bli en filur? Jag som trodde det skulle bli en smällkaramell att hänga i granen....

Anonymous said...

Jeg fatter stadig ikke hvad det er..? Nu ser den bare meget mystisk ud....
Og tak ! for at skabe glæde og nysgerrighed i denne julemåned!

Anonymous said...

Har just kommit hem från affären. Usch vad folk! Nu ska jag sätta mig ock koppla av med filuren. Ser ju att det blir en typisk frökenfilur ;.) . Hur har jag kunnat missa det tidigare?!?!

Humlan said...

filur??
Vad är det??

Marianne said...

Det har varit en spännande och rolig kalender. Det skall bli kul att se vad det till slut är tänkt och bli. Jag skall sy i hop min ikväll när jag tagit in hästarna för för då kan jag ta med lite havre in från stallet det tänkte jag fylla min filur med.

Anonymous said...

Så ja, nu har jag stickat klart, då är det bara att snörpa ihop det hela. Lätt som en plätt. Nu är det spännande värre! Inte behöver du lämna bort din skapelse Camilla. Det är ju bara att snörpa lite :-) Det klarar du!

Maud/En bok om dagen said...

Nu har jag stickat, stoppat och sytt. Jag tror att jag har stickat en mask. Den är redan ganska söt.

Om det inte är en mask, då vete gudarna vad det är. En grön, mycket mager snögubbe?

Anonymous said...

Men nu ser jag! Det kommer att bli en grön liten bäver! Dan före dan före dopparedan - jag fixar Jansson och ska stoppa min bäver senare. Funderar på om jag ska börja om från lucka ett så den stackars bävern inte ska vara ensam på julafton???

Anna said...

Detta börjar mer och mer lika kroppen till en insekt. Jag tror det nu bara saknas vingar.. :-) Katten har redan testat att leka med den!

Anonymous said...

Är helt ny på detta med att svara på inlägg men någon gång ska vara den första och jag tycker denna kalender är så underbart kul så jag kunde inte låta bli att bli delaktig i inläggen. Det är tur att det finns folk som har ideer. Ser fram emot slutresultatet.