Välkommen till en advents-knit along för oss som vill njuta av tiden före jul. Var med och skapa utan krav på prestation och perfekt resultat!

De som mailar ett foto på sitt slutresultat innan nyår deltar i utlottningen av en fin julklapp.

Sunday, December 16, 2007

16

Lucka 16 är öppen och vi får redan tända det tredje ljuset i adventsljusstaken!
Det är faktiskt bara åtta dagars kalendersticking kvar, så det är bäst vi börjar minska ner maskantalet lite till!

Dagens uppgift:

Första varvet stickas så här:
1 rät maska,
2 räta maskor tillsammans, sticka räta maskor tills 3 maskor återstår på varvet, 2 räta maskor tillsammans, 1 rät maska

1 varv aviga maskor

På tredje varvet stickar du rätstickning, och minskar 4 maskor, genom att sticka 2 maskor tillsammans på 4 ställen. (Var någonstans på varvet du minskar är inte så noga)

1 varv aviga maskor

Blev det någon kola i går förresten? Här är det stor risk att det kommer kokas en omgång till under dagen. :-)

7 comments:

Stick-smurf said...

Dagen lucka klar!
Ny gissning: nånting man har i håret? Som ett hårband typ.

Anonymous said...

Godmorgon,

nu orkar jag inte mer. Inte ens koka kolor, tror jag. Jag har stickat TRE luckor på en gång, det var dumt av mej! ;-)

Anonymous said...

Idag hinner jag inte sticka allt innan jobbet, men slutar kl 3, så efter det ska jag väl hinna . Ha en trevlig tredje advent!

Anonymous said...

Det der karamel ser fristende ud...

Soili said...

Minska maskor.Det blir klurigt.
Det tar nog sin lilla tid,var ska man lägga dom avmaskningarna,så det blir snyggt...oj oj..nu måste man ju bestämma själv.Kolakokning är inte min melodi...

Stick-kine said...

Så förträffligt! Tänk att få "slänga bort" (maska av) några maskor. Det känns jättebra, hårband typ - ja kanske, men om man stickar "luckorna" baklänges igen kan man sy ihop och få det hela att se ut som en smällkaramell...????

Anonymous said...

Så där ja! Nu har jag stickat luckorna 12 t o m 16 på raken och nu har jag minsann räknat ut vad det här ska bli! Ha! Det kommer att bli en vintervärmare till min sköldpadda! Tekla hälsar och tackar!