Välkommen till en advents-knit along för oss som vill njuta av tiden före jul. Var med och skapa utan krav på prestation och perfekt resultat!

De som mailar ett foto på sitt slutresultat innan nyår deltar i utlottningen av en fin julklapp.

Wednesday, December 5, 2007

6

Välkommen till lucka nummer 6!

Idag ska vi ägna oss matematik i den högre skolan, men du kan känna dig lugn. Jag är ju mattelärare och kommer självklart lotsa dig igenom dagens uppgift, samt plåstra om dig om du skadar dig på vägen! Och du. Om du vill kan du bara sticka på rätt eller slätt och strunta i mitt prat om jämnt och udda och aviga saker i mitten.


Dagens första uppgift:

Räkna hur många maskor du har på stickan. Är antalet maskor jämnt ( 12, 14, 16, 18, 20, 22 osv är exempel på jämna tal.) eller udda (13, 15, 17, 19, 21, 23 osv är exempel på udda tal)?

Om du har ett jämnt antal maskor gör du så här:
Sticka alla maskor på varvet aviga, utom de två mittersta maskorna, dessa stickar du rätt.

Om du har ett udda antal maskor gör du så här:
Sticka alla maskor på varvet aviga, utom de tre mittersta maskorna, dessa stickar du rätt.


Dagens andra uppgift:

Sticka ett varv rätstickning.

Sticka återigen ett varv aviga maskor men sticka fortfarande dina två/tre mittmaskor rätt.


Sådär ja! Hur gick det?
Är du osäker på om din stickning "verkligen ska se ut så här"?
Utan att ha sett den svarar jag: Ja! Precis SÅ ska den se ut!

17 comments:

Inger said...

I morgon måste jag nog bara börja en ny stickning.Som livet ser ut just nu har jag bara inte haft ork hur kul det än verkar,men jag har läst den med glädje varje dag.

Maud/En bok om dagen said...

Vilken tur att min stickning ser ut precis som den ska! Igår kväll gissade maken att jag höll på att sticka ett par jättetrosor, men det ser ju vem som helst att det inte kan bli! Inte nu, med det här spännande trickset mitt på med aviga mitt i slätstickningen!
;-)

Camilla said...

Japp då var dagens uppgift avklarat. Lite krångligt det där med räkningen. Nu börjar det blir många maskor att hålla reda på. Vilken tur att den ser ut som den skall. Tänka att jag har lyckats igen helt otroligt.

Stick-smurf said...

Klart! Men vad ska det bli? Just ny gissar jag nog på en krokodil (en jullkrokodil!), men det är kanske mest för att mitt garn är lite grön-blått =)

Anonymous said...

Idag var det inte lätt för mig , men det otoliga är ju att den ser ut precis som den ska. Min ser ut som något man sätter på kvasten när man ska julstäda. Härligt! Blir ju jättestolt.

Marianne said...

Du är för hälrlig Fröken Fräken, jag gillar ditt sätt att skriva. Det gör det ännu roligar att sticka. Dagens uppgift är klar.

Anonymous said...

Herligt, at jeg bare har gjort det helt rigtige! Du er god til at forklare!

Eva i Halmstad said...

Tänk , en riktigt bra mattefröken kan göra under.

Soili said...

Hurra!!!!Klarade uppgiften även i dag,räknadet gick bra,troligen för att jag fått i men min dos av kaffe.Väntar med spänning på morgondagen.

miastick said...

Hej Fröken Fräken, måste bara tala om vad jag drömde inatt. Jag drömde att julafton var här och att min julkalenderstickning var klar. Det var en flärp ungefär som den vi har klar idag, fast lite längre. Sen hade vi stickat ytterligare en. Och då var det klart. Två "julpynt"! Och "om du vill kan du brodera öga-näsa-mun på den ena" stod det som avslutning. :D
Jag är väldigt nyfiken på vad det ska bli!

Dödergök said...

Spänningen växer men jag har bestämt mig för att inte ens försöka gissa mig till vad det ska bli. Jag hoppas att mitt garn räcker bara...

Malin said...

Jag längtar tills imorgon då jag får fortsätta! Det här är så kul!!! :)

Anonymous said...

*asg* Jag har så kul med den här kalendern så det är inte sant. Jag hoppas du inser att man kan öppna luckor även i januari och hela året runt. Bokar in mig på 2008 års året-runt-kalender!

Camilla said...

Håller med Eva. gärna året runt stickning.

Tur att jag har ett Jätte lager med garn så jag behöver inte oroa mig för om garnet räcker eller inte annars så springer jag till affärn för där ha de undanstoppat längst in på den översta hyllan till vänster eller var det höger men längst in längst bort i ett hörn. Tur att man har jobbat där så man vet vart alla gömmor är. Väntar med spänning på morgondagens lucka.

Kramar

Annela said...

Hej fröken Fräken!
Idag har jag gått med i din julkalenderstickning. Det blev lite stressigt, men så fort jag kommer ifatt så blir det bra.

Annela said...

Hej fröken Fräken!
Idag har jag gått med i din julkalenderstickning. Det blev lite stressigt, men så fort jag kommer ifatt så blir det bra.

Annela said...

Nu är jag ifatt!! Hurra!