Välkommen till en advents-knit along för oss som vill njuta av tiden före jul. Var med och skapa utan krav på prestation och perfekt resultat!

De som mailar ett foto på sitt slutresultat innan nyår deltar i utlottningen av en fin julklapp.

Sunday, December 23, 2007

23

Välkommen till lucka 23!

Dan före dan, och nu börjar era gissningar bli nära mina egna! Ja, för JAG vet ju inte vad DU stickar, eller hur?! ;)

I dag behöver du tre stycken snoddar som är sisådär mellan 8 och 25 cm långa.

De får inte vara tjockare än att du kan peta in dem i hålen du tillverkat i din stickning, men annars kan du välja vad du vill.

Du kan tex:

Sticka tre I-cords

Fingerpåta tre snoddar

Påta tre snoddar på en påtdocka

Virka tre långsmala saker

Fläta tre flätor

Göra tre snodda snoddar (dvs tvinna garn)

Tova tre korvar av ull

Fixa tre bitar tjockt garn

Sno en snodd (tex genom att klippa av någons skosnören)


Trä in snoddarna i hålen på filurens undersida. (Se bild) Slå en knut i var ände (eller fäst tex en stor pärla där) så att de inte kan glida ur igen. Jag vet ju inte hur tjocka snoddar och hur stora hål din filur har. Kanske vill du ta ett par stygn med garn runt om benen för att "tighta till" hålen lite, om de visar sig vara lite för stora.

Jag börjar förresten bli riktigt, riktigt nyfiken på era filurer. Jag hoppas få möjlighet att lägga ut bilder på många alster här senare!

9 comments:

Stickorren said...

Sicken mysig filur!! Den vart ju häftig! Säger en som inte har stickat en maska på din kalender, men har följt den och tycker att den varit riktigt rolig!

Anonymous said...

Det blir krångligt att få in antennen i mina hål. Och dessutom har jag fler hål än du. *svettigt* Jag ska nog överge parallellstickningen jag haft med Ilsefins sambo.

Nu undrar jag vad vi ska göra i morgon!!

Soili said...

Oj...nu var det många alternativ att välja på.Virka,sno,i-cord...Känns som att jag får ta tag i detta i em.Ska leverera några julklappar först.Sen kan jag lugnt tänka i fred,filuren kanske har egna idéer*hihi*

Strumpstickan said...

Okidoki, ska ske! Tack för bratips och länkar på I-cord och påtning:)

Anonymous said...

Å, vilken fin filur jag fått till.Hade ingen aning om att jag kunde sticka filurer. Tror att det ska bli en julklapp till mammas katt. Mamma kommer inte tro att det är sant att jag har fixat den alldeles själv.Haha. Kommer det en luva på imorgon då?

Anonymous said...

Tips! Har fyllt med gröna okokta linser, då ramlar de inte ut....Fungerar dessutom som en vetebot. Lägg i micron och vips, har du en varm goding!!!

Anna said...

Min lilla filur har blivit jättefin med röda i-cords till armar. Katten är överförtjust :-)

Stick-kine said...

Min filur ser ganska kul ut, liknar din! Filuren ska katten Hobbe få i morgon, han kan behöva leka lite!Hobbe är en 15-årig hankatt som tar det lugnt!

Anonymous said...

God Jul och tack för en jätterolig kalenderstickning. Ligger dock efter ett par dar, men det gör inget, fixar det en annan dag.