Välkommen till en advents-knit along för oss som vill njuta av tiden före jul. Var med och skapa utan krav på prestation och perfekt resultat!

De som mailar ett foto på sitt slutresultat innan nyår deltar i utlottningen av en fin julklapp.

Friday, December 14, 2007

14

Godmorgon!
Lucka 14 blir något att bita i. Idag blir det både hål och aviga maskor.

Dagens uppgift:

Dagens första varv stickas så här:
Sticka 5 räta maskor, gör ett omslag, sticka räta maskor tills 5 maskor återstår på varvet, gör ett omslag, sticka de sista 5 maskorna rätt.

1 varv aviga maskor

1 varv räta maskor

Dagens sista varv stickas så här:
Sticka 6 maskor avigt, sticka sedan räta maskor tills 6 maskor återstår på varvet, sticka de sista 6 maskorna avigt.

Hur gick det?
Blev det lite annorlunda? Helt okej! De där aviga är det inte så noga med. Egentligen. Och inte hålen heller. Man kan alltid ta en grov sticka och "meka" fram ett par hål senare. Milt våld är allt som behövs!

9 comments:

Maud/En bok om dagen said...

Aviga, räta, hål - och så fick jag skarva garnet dessutom! Hur ska jag orka med att jobba nu, när jag redan har ansträngt mig såhär???
*matt*
;-)

Stick-smurf said...

Nu finns det ju ändå nån slags symmetri i den här saken, hålen och dom aviga maskorna. Inte för att det hjälper mig att gissa vad det ska bli =)

Vi ses imorgon för en ny lucköppning!

Anonymous said...

Å, det här var allt lite knepigt. Men jag klarade det tror jag. Mäkta stolt! Inte behövde jag bli våldsam heller :-).Tack för dagens lucka!

Anonymous said...

Det ER altså meget spændende!

Soili said...

Så är dagen uppgift avklarad.Det ser spännande ut.Vad månde bliva??
"Orm"idén har jag kasserat.Det där med hål och aviga maskor ser rigtigt fint ut,tycker jag.

Kaffemoster said...

Så, nu är jag ikapp, så nu måste jag ju vänta tills imorgon för att sticka mera!! Undras om jag hade räknat fel, eller om det skulle vara slätstickning "åt olika håll" eller om jag gjorde rätt som stickade ett till resårvarv innan det blev mera slätstickning där för några dagar sedan... Det rer sig säkert!

Anonymous said...

Oj oj oj - här har man inte haft tid med kalendern på ett par dagar och nu måste jag försöka sticka i kapp.

Stick-smurf said...

Kaffemoster; jag gjorde likadant och la till ett varv för att slätstickningen skulle hamna på samma sida! Har smugit runt lite på bloggarna här och sett att dom flesta verkar ha gjort så...

Fröken Fräken said...

Hoppsan! Jag har alltså missat ett varv i min beskrivning!?! Jag får ju erkänna att den här stickningen blir lite vimsig även för mig ibland.
Tur att ni kan improvisera!
Och vilken tur att det faktisk inte alls spelar någon roll på vilken sida det släta hamnar.